Thursday, 22 December 2011

Kenangan Pertandingan Video Merdeka 2011


Tajuk Produksi : Bila Bahasa Bertemu Kamera.
Tahun : 2011.
Pelakon : Wong Chai Shin, Dzafree Dzarifee Nasarudin, Dharmendra Nair.
Krew Produksi : Areez Syazwan Amran, Mohd Azwan Kamaruzzaman, Amir Hamizan B. Rohaizan dan Mohd Sufi Khairul Bahri.
Sekolah : Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Choh, Rawang, Selangor.
Tingkatan : Tingkatan 6 Atas.


"sinopsis : 3 orang rakan baik dari pelbagai bangsa yang sudah merasakan mereka sudah cukup mempunyai semangat "1 Malaysia" dan memahami tentang isu - isu sensitif, memahami kemahuan bangsa - bangsa lain tetapi adakah mereka benar - benar memahami? saksikan..."

"synopsis: three good friends from various race who already feel they have enough spirit of "1 Malaysia" and understand the sensitive issues, understanding the desires of the other people from the other races... but are they true understand? ..."





CORAT - CORET
Pembikinan video ini dibuat ketika bulan Ramadhan 2011, memang perit sangat time tu hanya tuhan sahaja yang tahu, lakonan dibuat sehari sahaja. Dengan bantuan Mohd Sufi, aku dapat juga menyegerakan rakaman dan proses lakonan menjadi mudah. Pada awalnya, cadangan, aq menjadi pengarah, Azwan menjadi Camera-man, Amir menjadi editor dan Sufi menjadi penulis skrip. Tapi disebabkan pelbagai masalah, Azwan terpaksa dikurung di bilik seni oleh cikgu Azizah (katanya fail seni x siap! hahaha), Sufi terpaksa ambil alih tugas aku jadi pengarah dan aku ambil alih tugas Azwan jadi Camera-man. Setelah siap babak lakonan, sekali lagi dilanda masalah, tarikh menghantar 3 hari jer lagi, Amir ada masalah dengan komputer nya. Terpaksa aku sekali lagi ambil alih tugas orang lain, aku menjadi editor. Setelah bertungkus lumus seharian, Teacher Sarina bagitahu yang lagi 3 hari deadline adalah deadline untuk diew tengok quality video tersebut, hahha. Aku pun terus terpikir, taknak tunjuk 100% video kami tu, so aku buat yang version pendek sahaja, tanpa introduction & penutup. Gempak gak cerita yang aku buat, tetapi macam terlalu "skema" sangat pasal dalam fikiran aku orang kerajaan tak suka tengok video yang guna bahasa - bahasa moden ni, hahah. Akhirnya, video berjaya disiapkan selepas Hari Raya Aidilfitri 2011, seminggu kemudian aku nak hantar, baru tahu dalam bentuk Dvd/Rom, terpaksa aku menagih bantuan sahabat dan juga pesaing dalam pertandingan ini iaitu Adinin. Laptop aku xleyh burn Dvd/Rom, hanya Cd/Rom sahaja yang boleh di-burn-kan guna laptop ni. Biasala, laptop da 7 tahun, tp condition tip - top maaa..(org puji aku, biasanya laki2 x reti jage lappy). hahahha.
Selepas 3 bulan, keputusan diumumkan, da kami jangka  tidak akan menang, kerana pada waktu itu memang buat video sekadar memenuhi minat sahaja dengan suka - suka, hehehehe. Dapat sijil peringkat kebangsaan kira bangga tau! hahaha... thnx Teacher Sarina for the guide & ride. hehehehe

Me & My Pelakon


Boys Corner

Majlis Perwakilan Pelajar Pra-Universiti SMK Sungai Choh 2011

No comments:

Post a Comment

Letak Komen Anda